Arbitrage FAQ

V: Hoe kan ik (eventueel) vrijgesteld worden om te fluiten?

A: Dit kan alleen na toestemming van het (voltallige) bestuur. Toezeggingen door anderen zijn niet geldig. De vrijstelling geldt maximaal voor 1 seizoen.

V: Moet ik als ouder een scheidsrechterkaart halen?

A: Ouders zijn inderdaad verplicht een scheidsrechterskaart te halen (1 ouder per gezin) voordat het eerste kind van Jongste Jeugd naar Jeugd overgaat (o.b.v. leeftijd). Ouders hebben de gelegenheid tijdens de Jongste Jeugd periode van hun kind de cursus te volgen met aansluitend een examen.

V: Wanneer wordt de scheidsrechterscursus gegeven?

A: De scheidsrechterscursus vindt 3 x per jaar plaats: voor de herfstvakantie, voor de voorjaarsvakantie en voor de zomervakantie.

V: Ik ben ouder van een hockeyend kind, hoe kan ik mij opgeven voor de scheidsrechterscursus?

A: Als je nog niet als (niet-spelend) lid bekend bent bij Lisa van MHC Weesp, meld je dan eerst aan via deze link: http://www.mhcweesp.nl/site/?m=8&option=11016en stuur een email aan [email protected] om je aan te melden. Vermeld daar a.j.b. even bij dat je je hebt aangemeld als niet-spelend lid.

Ben je al wel bekend in Lisa (je hebt zelf al een Lisa login), dan is een mailtje aan [email protected] voldoende.

V: Hoeveel tijd heb je nodig om de cursus te volgen?

A: We organiseren een kick-off aan het begin van de cursus en een examentraining halverwege de cursus. Deze vinden plaats in het clubhuis en zijn verplicht. Beiden duren ze ca. 1 uur.

Binnen een periode van ca. 4 weken heb je de tijd om online de cursus (interactief) te doen. Als je een uurtje per week de online cursus volgt, is de kans aanzienlijk dat je slaagt.

V: Ik heb wel al een scheidsrechterskaart, maar ben mijn kaart en nummer kwijt; hoe krijg ik een nieuwe kaart?

A: Je kunt een vervangende kaart aanvragen bij de Arbitragecommissie door een mail te sturen aan [email protected]. De kosten hiervoor bedragen € 7,50, deze kun je overmaken op het bankrekeningnummer van MHC Weesp NL20RABO034319153 o.v.v. vervangende CS kaart.

V: Moet ik fluiten als mijn kind gaat zaalhockeyen?

A: Ja dat is inderdaad nodig. Wij hebben per team 3 ouders of familieleden nodig die kunnen fluiten (seizoen 2017/18), voor het seizoen erna hebben wij 1 familielid extra nodig (2018/19:4) en zo elk seizoen 1 extra familielid erbij. Als we per team geen 3 scheidsrechters hebben - niet zijnde de speler zelf, die over een kaart beschikt – behoudt MHC Weesp het recht om het gehele team terug te trekken uit de zaalhockeycompetitie.

V: Ik ben senior en wil graag alleen fluiten op zondag, kan dat?

A: Dat is inderdaad mogelijk. Geef dit dan door aan de arbitragecommissie via een email aan [email protected].

Echter, indien je nog onvoldoende fluitervaring hebt, omdat je weinig hebt gefloten in het verleden en/of onlangs je scheidsrechterskaart hebt behaald, dan deelt de arbitragecommissie je eerst in op de zaterdag. De wedstrijden op zondag zijn dan vaak nog te hoog gegrepen.

V: Ik vind fluiten leuk en heb al een aantal jaren mijn clubscheidsrechterskaart. Kan ik meedoen met de CS+ opleiding?

A: Dat is inderdaad mogelijk. Meld je dan aan via een email aan [email protected]. De arbitragecommissie zal je daarna laten weten of je in aanmerking komt voor deelname en wanneer de cursus zal starten.

V: Hoe vaak moet ik fluiten als spelend lid?

A: Momenteel is dat gemiddeld 4 – 6 keer per veldseizoen. Wij streven ernaar dit aantal te verlagen, echter is dit m.n. afhankelijk van het aantal ouders dat actief fluit. Wij stimuleren ouders hun CS kaart te behalen en met regelmaat te fluiten op zaterdag, waardoor wij minder een beroep hoeven te doen op de senioren.