Zaalhockey

  

Belangrijke informatie zaalhockey.
Het zaalhockeyseizoen komt er weer aan, hieronder alle belangrijke informatie.

 

Save the dates
12/10 zaaltraining tussenteams 
na herfstvakantie: bekendmaking tussenteams
rondom herfstvakantie: bekendmaking trainingsschema (streven) 
25/11 uitgifte keepersmateriaal 
25/11 zaalinformatie avond voor coaches en scheidsrechters 
1/11 bekendmaking voorlopig wedstrijdschema (via coaches) 
18/11 doorgeven scheidrechters per team
1/12 start competitie 
16/2 laatste wedstrijd (voor velen al een week eerder)

Opgave zaalhockey 
De KNHB wil al vroeg in het seizoen van ons weten welke teams meedoen in de zaal. Daarom doen wij ook al vroeg een oproep aan alle Jeugd en E8 spelers om zich op te geven voor dit zaalseizoen.
Deadline hiervoor is 10 september. Inschrijven kan d.m.v. onderstaand formulier, elke speler moet apart aangemeld worden. Te late inschrijvingen kunnen alleen geaccepteerd worden als er nog plek beschikbaar is in een team. Inschrijven is helaas geen garantie tot spelen. We moeten complete teams hebben om te kunnen starten (ca 9 spelers, maar maximaal 12). Dit formulier is voor de Jeugd en E8 spelers, Senioren teams ontvangen apart informatie en voor de overige Jongste Jeugd hopen we een minicompetitie te kunnen organiseren in Driemond. Aanmelden kan d.w.v. dit formulier. (deadline is inmiddels verstreken)
https://forms.gle/GGGff2nFeYWo7Z4S8
 

Teamindelingen
Er zullen een aantal tussenteams (tussen bijv. C1 en C2, de C12) geformeerd worden. Zij ontvangen via hun coach een oproep om mee te doen aan een zaaltraining in oktober.
De definitieve teams worden vlak na de herfstvakantie bekend gemaakt.
Alle overige teams zullen zoveel mogelijk hun bestaande teamindeling houden, tenzij een enkele speler doorstroomt naar een ander team, dan zullen hiervoor aparte afspraken worden gemaakt.

Trainingsschema
Vlak na de herfstvakantie hopen we het trainingsschema bekend te kunnen maken.
Dit is elk jaar een flinke puzzel, ook omdat het aantal beschikbare uren erg beperkt is. 
Voor de spelers in de tussenteams geldt dat zij in principe met hun veldteam trainen. Als capaciteit beschikbaar is, dan wordt gekeken of extra 2etrainingen als tussenteam mogelijk is. De trainigen vinden plaats in de sporthal in Aetsveld, op het Vechtstede en in Driemond. 
Alle teams trainen in de zaal vanaf 25 novemnber. De eerste trainingen starten voor lijn teams een week eerder (dan vervalt een veldtraining)
Het trainingsschema zal ook op deze pagina te vinden zijn. |

Wedstrijdschema 
De wedstrijden zijn altijd in het weekend op een zaterdag of een zondag. Vaak ook aan de randen van de dag, omdat het lastig is om ‘normale’ tijden te huren in de zalen. We hebben geen eigen zaal in Weesp.
We spelen in een bloksysteem: 3 teams spelen in blokken van 2 uur elk 2 wedstrijden van 30 minuten. De poules bestaan uit 7 teams waardoor elk team 6 speeldagen heeft met 6 uit- en 6 thuiswedstrijden. Het eerstgenoemde team is het thuisspelende team, het laatst genoemde het uit-spelende team. De laatste wedstrijd is meestal het weekend voor de voorjaarsvakantie. 
Het voorlopige wedstrijdschema wordt begin november bekend gemaakt door de bond. We sturen deze dan z.s.m. door naar alle coaches zodat op basis daarvan fluiters ingepland kunnen worden. 
Het wedstrijdschema is daarna te vinden in de LISA app. 

Speeldata zijn:
December 01, 07/08, 14/15 
Januari 05, 11/12, 18/19, 25/26 
Februari 01/02, 08/09, 15/16

Jongste Jeugd
Alleen de E8 tallen doen mee met de bondscompetitie. Overige teams krijgen een mini competitie aangeboden in de sportzaal in Driemond op xxxxxx
Meer informatie hierover volgt via de Jongste Jeugd commissie. 

Materiaal
Voor zaalhockey zijn speciale binnensportschoenen (met zolen die niet afgeven), een speciale zaalhockeystick en een handschoen met dichte vingers verplicht.

Keepers
Vlak voor de start van het zaalseizoen ontvangen alle keepers de benodigdheden om de zaal in te gaan.
Voor de tussenteams (bijv. C12) geldt dat zij gebruik maken van de keepers van de C1 en C2. Gezamenlijk met de coaches kijken zij wie deze wedstrijden keept. Probeer de wedstrijden zoveel mogelijk te verdelen. Mocht het onverhoopt voorkomen dat beide keepers niet kunnen, kijk dan of het mogelijk is uit andere teams een keeper te lenen. Een speler die invalt als keeper mag natuurlijk ook.

Zaaldienst
Van ouders verwachten wij dat zij ook voor de zaal een bijdrage leveren. Naast rijdiensten zijn dat zaalleiding en fluitdienst. 
Bij thuiswedstrijden (doorgaans in Aetsveld, maar dat kan ook in bijv de sporthal van Almere of Laren kan zijn) heeft je team zaalleiding. Deze houdt de tijd en stand bij en ziet er op toe dat het DWF (digitaal wedstrijd formulier) wordt ingevuld door scheidsrechters en coaches.

Instructie voor zaaldienst vind je hier (KNHB) 
https://mhcweesp.nl/files/nieuws/instructie%20zaal-wedstrijdleiding%202018-2019.pdf

Spelregels
Hoe zat het ook al weer met zaalhockey? Dat legt Cees uit aan iedereen die interesse heeft, maar met name interessant voor coaches en scheidsrechters. 
Een overzicht val spelregels is ook hier te vinden (KNHB) 
https://www.knhb.nl/kenniscentrum/hockeysoorten/zaalhockey#spelregels-zaalhockey 

En een beknopte samenvatting staat hier (SCHC) 
https://www.schc.nl/files/nieuws/SCHC%20Spelregelboekje%20Zaalhockey%20editie%20-%20november%202018%20V%203%2001.pdf 

Arbitrage 
Net als afgelopen jaar moet elk team 4 (2 keer 2) scheidrechters leveren. 
Begin tijdig met het regelen van scheidsrechters voor je team. We willen graag namen voor de scheidsrechters voor 15 november* weten (mail naar [email protected]) zodat we hen voor de eerste wedstrijden op 1/12 kunnen inplannen. 

Aantal scheidrechters per team: 
Algemeen gezegd: bij zaalhockey moet je als club als je zaaldienst hebt, ook scheidsrechters leveren. Dat doen we voor de 3 wedstrijden in het drieluik van dat blok. 
Je fluit als scheidsrechter maximaal 2 wedstrijden (3 achter elkaar is te intensief). Totaal leveren we dus 3 scheidsrechters per drieluik.
Per seizoen heb je als team gemiddeld 2 keer een zaaldienst. Per team heb je dus 2 keer 3 (6) scheidsrechters nodig, waarvan je als team zelf 2 keer 2 (4) aandraagt. 

Voor dit seizoen is van toepassing: 
-Elk team levert van de 6 benodigde scheidsrechters dus zelf 4 aan: Dat kunnen ouders zijn, maar dat kunnen ook bijv. buren zijn met een scheidsrechterskaart, of oudere broers/zussen met een kaart (rekening houdend met het spelniveau).
-Deze scheidsrechters worden ingedeeld om de wedstrijd van dat team te fluiten
-Je eigen kind (met kaart) aandragen als scheidsrechter kan niet (immers deze kan niet zijn eigen wedstrijd fluiten). 
-Lukt het je niet binnen je team 4 scheidsrechters te leveren, dan moet je deze zelf regelen (via bijv. de Facebookgroep waar fluitdiensten aangeboden worden). 
-2 scheidsrechters (van de 6) worden ingedeeld door de arbitrage commissie; hiermee stimuleren we het opdoen van fluit-ervaring (bij de Jeugd) in de zaal
-We adviseren 1e lijns teams (1e klasse of hoger, vanaf C lijn) niet te laten fluiten door ouders. Dit om schijn op dit niveau tegen te gaan. Daarom worden deze wedstrijden ook door de arbitrage commissie ingedeeld. Echter deze teams moeten wel 4 namen van scheidsrechters doorgeven. Deze mensen worden dan ingedeeld op wedstrijden van andere teams. 
-Spelende Senioren kunnen ingezet worden op Jeugd teams. Zo behouden ze hun fluitroutine in de zaal. Dat zal met name bij de 1e lijns wedstrijden zijn (van bij m.n. de oudere teams).
-Spelende Jeugdleden worden door de arbitrage ingezet op hun passende fluit/spel niveau bij Jeugd teams. Zo behouden ze hun fluitroutine in de zaal. 
-Senioren en E8 teams regelen hun eigen scheidsen per wedstrijd.

Op deze manier: 
-Hebben we genoeg scheidsrechters op het juiste niveau voor alle zaalwedstrijden
-Houden we routine bij de huidige fluiters (ouders en kinderen) door deze ook in te delen door de arbitragecommissie.

*Geef je als team al voor 15 november 4 namen aan ons door, dan maak je als team kans op een incentive. We verloten onder al deze teams die dit doen, een cadeau voor elke teamlid!
Fluit je als ouder in de zaal, dan vervalt 1 bardienst van dit seizoen. Kortom...alle redenen om te gaan fluiten!

Zaalhockey commissie MHC Weesp
[email protected]